iga-2023-2
Pegasus-2024
3 Eylül 2018 Pazartesi - 09:50

UÇAK KOLTUĞUNDA YERLİ ÜRETİM HAMLESİ

Türk Hava Yolları(THY) ile Kibar Holding iştiraki Assan Hanil ortaklığında kurulan TSI Uçak Koltuk Üretimi San. ve Tic. A.Ş. uçak koltuğu pazarında emin adımlarla büyüyor

Losev-1

Kısa sürede Boeing ve Airbus’ın dikkatini çekmeyi başaran şirket, 2018 yılından itibaren THY filosuna giren tüm uçakların ekonomi sınıfı koltuklarını üreterek sektörde dışa bağımlılığı azaltacak.

ABD’nin ekonomik savaş ilan etmesi üzerine Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın konuşmalarında sık sık yerli sanayi ve yerli üretim vurgusu yapmasının önemi uçak koltuğu alanında da kendisini belli etti. 2012 yılında Türk Hava Yolları ve Assan Hanil’in yüzde 50-50 ortaklığında kurulan TSI Uçak Koltuk Üretimi San. ve Tic. A.Ş. üç büyük üreticinin piyasanın yüzde 76’sına hakim olduğu uçak koltuğu pazarında emin adımlarla büyüyor. Otomotiv sektöründeki koltuk bilgi birikimini THY’nin havacılık tecrübesiyle birleştirip uçak koltukları üretme hedefiyle yola çıkan şirket, THY’nin mevcut uçaklarını yenileme projesi kapsamında ilk uçak koltuklarını 2014 yılında üretti.

ÖNCELİĞİMİZ THY’NİN KOLTUK İHTİYACINI KARŞILAMAK

TSI Uçak Koltuk Üretimi San. ve Tic. A.Ş. Genel Müdürü Suat Sağıroğlu, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki tesislerinde yerli uçak koltuğu üretimi ile neler elde edileceğini anlattı. “Önceliğimiz THY’nin ihtiyacını karşılamak, daha sonra da koltuklarımızı diğer havayollarına satmak” diyen Sağıroğlu, “Türkiye’de tekiz, yakın coğrafyamızda da uçak koltuğu üreten başka şirket yok. Dünyada ABD, İngiltere, Almanya, Çin, Fransa ve Japonya’da 30 şirket uçak koltuğu üretiyor. Şu anda pazardan yüzde 1’ler seviyesinde pay alıyoruz. Hedefimiz bunu yüzde 10’lara çıkarmak, 10 yıl içerisinde de ilk 5 şirketten birisi olmak “ dedi.

TÜM THY UÇAKLARININ KOLTUKLARINI BİZ ÜRETECEĞİZ

Uçak koltuğu üretim sürecinin ikiye ayrıldığını, daha zorlu olan linefeet modelinde koltukların uçağa üretim aşamasında monte edildiğini, retrofeet denilen ikinci süreçte ise varolan koltukların yenileri ile değiştirildiğini açıklayan Sağıroğlu, “Hem havacılık otoriteleri hem de uçak üreticileri ile beraber çalışıyoruz. Airbus ve Boeing kontrollerinde otoritelerden daha da katı ve seçici. Biz aslında uçak üreticisinin tedarikçisi oluyoruz. Uçaklar nerede üretiliyorsa koltuklar oraya gidiyor. Airbus için Almanya ya da Fransa, Boeing için ise ABD’ye gönderiyoruz. Koltuklarımızın hem EASA (Avrupa Havacılık Güvenliği Ajansı)hem de FAA’nin(ABD Federal Havacılık İdaresi) onay sürecinden geçmesi gerekiyor. 2015’te Airbus A330, 2016’da ise Boeing 777 linefeet projelerini tamamladık. Bu sene itibarıyla da THY filosuna katılacak Boeing 737 MAX ve Airbus A320neo uçaklarının koltuklarını biz veriyoruz. Önümüzdeki sene gelecek olan Boeing 787Dreamliner ve Airbus Airbus A350 uçaklarının ekonomi sınıfı koltuklarını biz vereceğiz. 2018 yılından itibaren THY filosuna girecek tüm uçakların ekonomi sınıfı koltuklarını biz üretmiş olacağız.“ dedi.

YERLİ KOLTUĞUN AVANTAJLARI

Sağıroğlu, yerli koltuk üretimi ile dışa bağımlılığı azalttıklarını belirterek şöyle konuştu:

“Maliyetlere tabi ki olumlu etkisi var. Ekonomi sınıfı koltuklarda parça bazında yüzde 80 yerli tedarikçilerle çalışıyoruz. Hammadde yüzde 70’e yakın. Bunu yüzde 100 yapma hedefimiz var. Maliyetlerimizin ve hammadelerimizin bir kısmı Türk lirası cinsinden. O gözle bakılırsa maliyet açısından büyük avantajımız var. Tedarikçilerimiz de Türkiye’de olduğu için tedarik sürecimiz de kısa. Amerika’da, Avrupa’da olmamanın getirdiği dezavantajı Türkiye’de olmanın getirdiği hız ve düşük maliyetle kompanse etmeye çalışıyoruz. Rakiplerimize göre yüzde 20’ye yakın ucuzuz. Koltukların maliyetini uçağın genel maliyetine kıyaslarsanız küçük kalıyor. Amaç hem maliyetleri düşürmek hem dışa bağımlılığı azaltmak hem de havayollarının parça ihtiyaçlarını kısa zamanda karşılayarak kabinin kalitesini yükseltmek.”

HEDEFİMİZ RÜYA UÇAK BOEING 787 DREAMLINER VE AIRBUS 350’YE KOLTUK ÜRETMEK

THY dışında Rusya’dan bir havayolu şirketine koltuk teslim ettiklerini aktaran Sağıroğlu, Azerbaycan Havayolları’nın fabrikadan teslim alacağı 10 adet 737 uçağı ile Freebird Havayolalrı’nın kiralayacağı iki yeni uçağın koltuklarını yapacaklarını söyledi. Malezya Havayolları’nın 25 uçaklık koltuk ihalesine de katıldıklarını açıklayan Sağıroğlu, “2020 yılında fabrika çıkışlı uçaklar için hem ekonomi hem de business class koltuğumuzu gönderdik. Koltuklarımıza oldukça iyi tepkiler verdiler. Başka havayolu şirketleri ile de görüşmelerimiz devam ediyor. THY ile birlikte çalışmanın bize verdiği büyük bir avantaj var. Bu sayede her uçak tipinde uçak üreticileri ile proje üretebiliyoruz. Airbus 350, Boeing 787, Airbus 320neo ve Boeing 737 MAX. En yeni 4 uçak tipi bunlar. Bu uçak tiplerinde onaylı koltuğumuz olacak. Önümüzdeki sene itibarıyla Boeing 777 ve Airbus 330’i zaten bitirmiştik. Mevcut yeni nesil tüm uçak tiplerinde tamamlanmış projelerimiz ve onaylı koltuklarımız olacak. Bu da bizi diğer rakiplerimizden ayıran bir faktör. Boeing 787 ve Airbus 350’ye koltuk vermek kolay bir iş değil. Havayolunu ikna etseniz Boeing ve Airbus’ı edemiyorsunuz. Şu anda bu uçaklarda onaylı üçer tane üretici var. Biz dördüncü veya beşinci olmayı hedefliyoruz “ diye konuştu.

BOEING VE AIRBUS ŞAŞIRDI

TSI Genel Müdürü, ‘Koltuklarınız beğeniliyor mu? Havayollarından ne tür tepkiler alıyorsunuz?’ şeklindeki sorumuz üzerine, “Yeni koltuğumuzla çok iddialıyız. Yeni Airbus 320 ve Boeing 737’lerde uçmaya başlarsanız farkı hissedeceksiniz. Estetik açısından oldukça güzel olduğunu düşünüyoruz. Özellikle bu sene ilk koltukları ilettiğimizde Airbus ve Boeing’ten çok olumlu tepkiler aldık. Övgüleri almamızın sebebi, normalde bir havayolu koltuklarını iki yıl önce, uçak seçildikten hemen sonra seçer. Biz hep13-14 ayda bitirdik projelerimizi. Airbus ve Boeing zamanında yetiştiremeyeceğimizi düşünüyordu. Koltukları vaktinde teslim edince onların nezdinde itibarımız çok üst seviyeye geldi, defalarca teşekkür ettiler. Bu da bizi ileriye dönük umutlandırdı. “ dedi.

PRESTİJ PROJEMİZ

Dünyada ilk kez THY filosuna katılan Airbus 321 Cabin Flex uçağındaki ekonomi koltuklarının da TSI imzası taşıdığını belirten Sağıroğlu, “İyi gidiyoruz, Boeing 787’de 24 aylık projeyi 14 ayda bitiririz diye işe soyunduk. Yetiştiremezsiniz diye tepkiler aldık. Önümüzdeki sene ilk uçak geldiğinde inşallah vaktinde vereceğiz. Boeing 787 ve Airbus 350’yi şirketimiz açısından prestij projesi olarak görüyoruz. Onları tamamladıktan sonra rakiplerimiz ne kadar ciddi olduğumuzu ve iddialı geldiğimizi fark edecekler.” şeklinde konuştu.

BİR KOLTUĞUN MALİYETİ NEDİR

Ekonomi sınıfı koltukların maliyeti 2 bin ile 4 bin dolar arasında değişiyor. Business class’ta ise dar gövdeli uçaklarda bir koltuğun maliyeti 20 bin dolara kadar çıkarken, geniş gövdeli uçaklarda 50 bin - 60 bin dolara arasında değişiyor. 60’ı beyaz yaka, 30’u üretim personeli(mavi yaka) olmak üzere 90 personelle sektördeki en gelişmiş üretim hattına sahip olduklarını belirten Sağıroğlu, “Tamamen otomasyon üzerine kurulu, elle hiçbir kontrol yok. Tüm işlem etapları ekranlarda çıkıyor. Doğru yapıp yapmadığınızı bilgisayar kontrol ediyor. En büyük şirketlerde bile bu işler el usulü yapılıyor. “ diye konuştu.

5 SENEDE 232 KESİN SİPARİŞ

Şimdiye kadar 82 uçağa koltuk verdiklerini açıklayan Suat Sağıroğlu, “Önümüzdeki 5 sene içerisinde 232 kesinleşmiş siparişimiz var. Şu anda kapasitemiz 10 bin koltuk. Çiftli vardiya ile 14 bini 15 bini zorlayabiliyoruz. Yıllık koltuk üretim sayımızı seneye 24 bin, 5 sene içerisinde de 50 bine çıkarma hedefimiz var. Önümüzdeki sene için üretimi 3-4 katına çıkaracağız ve 5 sene böyle devam edecek. Boeing 787 ve Airbus 350 uçaklarının monitörlerinin boyutu 13.3 inch olacak. Yani daha da büyük olacak ve biz 13.3 inch monitörleri ilk sertifiye eden şirket olacağız dünyada. Yolcuya daha fazla görsellik, internet ve eğlence sunmuş olacağız.” dedi.